Zwykłe czynności, niezwykły efekt

150x110

Procter & Gamble, firma oferująca takie marki jak Gillette®, Ariel®, Always® czy Pampers® realizuje w swoich fabrykach misję zero odpadów. Oznacza to, że zarządza odpadami produkcyjnymi w taki sposób, że nie trafiają one na wysypiska. Zamiast tego, przetwarzane są na plastikowe pojemniki czy dachówki. Jednocześnie, firma zachęca każdego z nas do troski o środowisko naturalne przekonując, że nie wymaga to wielkich wyrzeczeń. Wystarczą niewielkie zmiany codziennych nawyków, żeby osiągnąć niezwykły efekt. 

Program zero odpadów jest istotnym krokiem na drodze do urzeczywistnienia Długoterminowej Wizji Zrównoważonego Rozwoju, którą firma zamierza zrealizować do 2020 roku. Dotychczas już 45 fabryk i centrów logistycznych P&G na świecie zredukowało do zera ilość odpadów produkcyjnych wysyłanych na wysypiska. Wśród nich znajdują się 3 placówki P&G w Polsce – fabryka maszynek i ostrzy Gillette w Łodzi, fabryka kosmetyków do pielęgnacji skóry w Aleksandrowie Łódzkim oraz centrum logistyczne w Sochaczewie. 

Program zero odpadów realizowany jest dzięki ciągłemu poszukiwaniu innowacyjnych sposobów wtórnego wykorzystania odpadów produkcyjnych. Świadczą o tym przykłady z największych fabryk P&G na świecie: w fabryce kobiecych produktów higienicznych w Indiach odpady przetwarzane są na plastikowe podeszwy niedrogich butów, odpady z produkcji pieluszek Pampers® w USA wykorzystywane są do wypełniania mebli tapicerowanych, zaś odpady z produkcji papieru toaletowego w Meksyku służą do produkcji ekonomicznych dachówek. Innowacyjne rozwiązania w zakresie wtórnego wykorzystania stosują także polskie placówki: w łódzkiej fabryce Gillette® odpady z tworzyw sztucznych przetwarzane są na plastikowe pojemniki, doniczki oraz elementy wieszaków na ubrania. Z kolei odpady metalowe trafiają do huty w celu przetopienia i ponownego użycia w przemyśle metalurgicznym (załączona grafika przedstawia więcej informacji o pomysłowym wykorzystywaniu odpadów w fabrykach P&G na świecie). 

Troska o środowisko przynosi wymierne rezultaty, dzięki odpowiedniemu zarządzaniu surowcami, zasobami i procesami produkcyjnymi, w tym także odpadami. P&G przekonuje także, że misja zero odpadów może stanowić inspirację w codziennym życiu. Nawet niewielkie zmiany w prostych, codziennych czynnościach mogą przyczynić się do redukcji zużycia energii, wody, wytwarzania mniejszej ilości odpadów i w rezultacie przynieść niezwykły efekt – dla środowiska, ale także dla domowego budżetu. 

 Ekologiczne rozwiązania w codziennych czynnościach

Decyzje ważne z punktu widzenia troski o naszą planetę podejmujemy nie tylko w domu, ale także przy sklepowej półce. Dlatego P&G nie tylko chce inspirować do dokonania w życiu niewielkich, ale potrzebnych zmian. Firma wprowadza także innowacyjne rozwiązania produktowe przyczyniające się do dbałości o środowisko naturalne na wielu płaszczyznach – od formuły produktu po opakowanie. Zachęca tym samym konsumentów do świadomego, proekologicznego podejścia do wykonywanych w gospodarstwie domowym codziennych czynności, takich jak: pranie, zmywanie, pielęgnacja, czy higiena.

Oto kilka przykładów, jak niezwykłe efekty dla środowiska mogą przynieść zwykłe czynności: 

Zmywając przy użyciu zmywarki zużywamy nawet 10-krotnie mniej wody niż podczas zmywania takiej samej ilości naczyń ręcznie. Tak duża oszczędność wymiernie przekłada się nie tylko na środowisko, ale także na domowy budżet. Dostrzegając coraz większą popularność zmywarek w polskich gospodarstwach domowych, marka Fairy wprowadziła do oferty tabletki do zmywarek. 8 litrów wody dziennie można zaoszczędzić podczas mycia zębów – wystarczy jedynie zakręcić kran podczas tej czynności. Z kolei wybierając prysznic zużywamy o 1/4 wody mniej niż podczas długiej kąpieli.

Około 90% energii zużywanej przy praniu w pralce automatycznej pochłania podgrzewanie wody. Chcąc zredukować zużycie energii, warto więc sięgnąć po proszki do prania działające skutecznie w zimnej wodzie, takie jak proszki do prania Ariel, którego składniki piorące aktywują się już w temperaturze 30 stopni. W rezultacie można więc zaoszczędzić nawet tyle energii, ile zużywa rocznie lodówka przy otwartych drzwiach. Innym przykładem innowacji produktowej wspierającej codzienną oszczędność energii jest technologia „smart plug” w golarkach Braun, która pozwala na redukcję zużycia energii aż o 64% w stosunku do energii zużywanej przez standardowe golarki elektryczne. 

Skuteczność produktów podczas codziennych czynności jest kluczowa dla poprawy codziennego życia, jednak P&G dokłada wielu starań i wdraża wiele rozwiązań zmierzających także do redukcji opakowań i stosowania do ich produkcji składników ulegających biodegradacji. Przykładowo, do produkcji opakowania szamponu i odżywki Pantene Nature Fusion użyto innowacyjnego materiału uzyskanego z trzciny cukrowej. Plastik pochodzenia roślinnego ma dodatkową zaletę – do jego produkcji potrzeba o 70% mniej paliw kopalnych niż w przypadku produkcji plastiku na bazie ropy naftowej. Inny przykład to opakowania Gillette Fusion ProGlide, które pozwoliły o 57% zmniejszyć zużycie plastiku, o 20% obniżyć wagę opakowania i całkowicie usunąć z niego polichlorek winylu. 

Codzienne czynności mogą przynieść niezwykłe efekty dla środowiska naturalnego. Warto o tym pamiętać podczas prania, mycia zębów, ale także przy sklepowej półce.